Homeopathiepraktijk Manon Fontijn is aangesloten bij de beroepsvereniging van professionele homeopaten, de Nederlandse Vereniging voor Klassiek Homeopaten (NVKH). De NVKH stelt hoge kwaliteitseisen aan de homeopaat en de praktijk wat betreft scholing (minimaal 5 jaar een beroepsopleiding op Hbo-niveau), nascholing, praktijkvoering en waarneming.
GEGEVENSVERWERKING / PRIVACYREGLEMENT
Voor elke patiënt geldt het privacyreglement van Homeopathiepraktijk Manon Fontijn. Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als je behandelend homeopaat, een dossier aanleg met diverse persoonsgegevens. Volgens de WGBO ben ik hier toe wettelijk verplicht. Om je medisch goed te kunnen behandelen bevat jouw dossier naast de persoonsgegevens ook aantekeningen over je gezondheidstoestand en gegevens over de uitgevoerde onderzoeken en behandelingen. In het dossier worden tevens gegevens opgenomen die voor de behandeling noodzakelijk zijn en die ik, na jouw expliciete toestemming, eventueel heb opgevraagd bij een andere zorgverlener bijvoorbeeld de huisarts. Jouw privacy is voor mij heel belangrijk en zal ik waarborgen. Dit betekent onder meer dat ik
- zorgvuldig omga met je persoonlijke en medische gegevens
- er voor zorg dat onbevoegden geen toegang hebben tot je gegevens
Als je behandelend homeopaat heb ik als enige toegang tot de gegevens in je dossier. De gegevens uit je dossier kunnen ook voor de volgende doelen gebruikt worden:
- om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de behandeling is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met jouw expliciete toestemming
- voor gebruik bij waarneming, tijdens mijn afwezigheid
- voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing
- voor de financiële administratie wordt een klein deel van de gegevens gebruikt, zodat ik of mijn administrateur, een factuur kan opstellen
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van je gegevens, dan zal ik je hierover eerst informeren en expliciet toestemming vragen. Het dossier is ter inzage, kan door jou worden opgevraagd en wordt zoals wettelijk bepaald 20 jaar (vanaf de laatste behandeling) bewaard en daarna vernietigd. Op verzoek kan het dossier eerder worden vernietigd. Voor kinderen geldt een bewaartermijn van 20 jaar vanaf het 18e levensjaar.
Privacy op de zorgnota
Op de zorgnota die je ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat je deze nota kunt declareren bij je zorgverzekeraar.
- naam, adres en woonplaats
- geboortedatum
- datum van de behandeling
- korte omschrijving van de behandeling
- kosten van het consult
Geheimhoudingsplicht
Ik heb net als de huisarts en andere behandelaars een geheimhoudingsplicht en ga zorgvuldig om met je gegevens.
KLACHTAFHANDELING
Als je ergens mee zit of ontevreden bent over een behandeling, dan nodig ik je van harte uit om dit met mij te bespreken. Jouw ervaring is belangrijk voor mij en ik neem graag de tijd om samen te kijken naar een oplossing. Een open gesprek kan vaak al veel verhelderen – uiteraard zonder kosten.
Komen we er niet samen uit, dan kun je de klacht officieel melden. In het kader van de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) volg ik de richtlijnen volgens de beroepsvereniging NVKH.
Kijk hiervoor op klachtafhandeling NVKH en www.nvkh.nl/klachtenformulier
De NVKH is aangesloten bij de Koepelorganisatie RBCZ, deze beschikt over een eigen tuchtcollege, TCZ.
Door mijn aansluiting bij RBCZ val ik automatisch onder het tuchtrecht van TCZ.
Bovenstaande betekent dat ik:
- Kan verwijzen naar een klachtenfunctionaris die in een vroeg stadium kan bemiddelen bij een eventuele klacht en deze tot een voor alle betrokken partijen bevredigend einde kan brengen.
- Geregistreerd sta bij een Geschillencommissie voor Complementaire Alternatieve Gezondheidszorg die is goedgekeurd door het ministerie van VWS.
- Een register bijhoud van (bijna-)incidenten.
De beroepsvereniging NVKH heeft voor al haar leden een collectieve aansluiting bij de door het Ministerie erkende geschillencommissie Quasir geregeld. In geval van een klacht zal uiteindelijk de onafhankelijke klachtenfunctionaris van Quasir ingeschakeld kunnen worden. Meer Informatie op www.quasir.nl

